Turnuva Yeri: Açık Futbol Sahası Ağaçören/Aksaray
Turnuva Zamanı: 13 Haziran 2024 :10:00
Son Başvuru Zamanı: 12 Haziran 2024 17:00
Organizasyon: Ağaçören Belediyesi ve Ağaçören İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Turnuva Koordinatörü: Nihat KAYA (Şube Müdürü)-Şükrü AKBABA(Tek. Ve Tas. Öğretmeni)
HAKEMLER
1.(BAŞ HAKEM) MURAT AKDAĞ
2.(MASA HAKEMİ) İHSAN ÖNER
3.HAKEMLER: ÖZLEMDEDE ÖNER, MELİKE ARSLANBAY, RAZİYE NUR ÖZTÜRK, GÖNÜL GARİP
GENEL ESASLAR :
1.Kurallar: Turnuva şartnamesinin 5. maddesinde bulunan Türk Mangalası, Bestemşe, Othello (Reversi) ve Dokuz Kumalak oyun kuralları geçerlidir. Oyun kurallarına uyulması başhakem ve hakemler tarafından sağlanır.
2.Katılım: Turnuvaya katılım kontenjan dahilinde Aksaray geneli ilkokul 1. Sınıftan lise son sınıfa kadar herkese açıktır. Turnuva Ağaçören Belediyesi ve Ağaçören İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliği ile yapılacaktır. Başvurular okullar aracılığı ile Ağaçören İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne yapılacaktır. Turnuva, Türk Mangalası, Bestemşe, Dokuz Kumalak ve Othello (Reversi) kategorilerinde yapılacaktır. (başvuru olan dallarda). Turnuvada kontenjanlar; Türk Mangalası için 60 (altmış) oyuncu, Dokuz Kumalak için 10 (on) oyuncu, Bestemşe için 10 (on) oyuncu ve Othello (Reversi) için 20 (yirmi) oyuncu ile sınırlıdır. Turnuva katkı payı yoktur.(Katılım ücretsizdir. Başvurular 12 Haziran 2024 tarihi saat: 17:00' a kadar kontenjanlar dahilinde yapılacaktır. Kayıt kontrol 13 Haziran 2024 tarihinde 09:30-10:00 saatleri arasında yapılacaktır. Kayıt kontrol zamanında kayıt yaptırmayan oyuncular ikinci turdan sonra eşlendirmeye alınır. İkinci tur eşleştirmeleri açıklandıktan sonra gelen oyuncular turnuvaya alınmayacaktır. Her oyuncu yalnızca bir oyun kategorisinde turnuvaya katılabilir
3.Ödüller:
Turnuvada lise, ortaokul ve ilkokul olmak özere her kategoride dereceye giren ilk üç oyuncuya madalya ve sürpriz hediyeler verilecektir.
4.Eşitlik bozma:
Her kategoride eşitlik bozma için Bucholz, Bucholz alttan 1, Bucholz alttan üstten 1, Sonneborn Berger, Galibiyet Sayısı Fazlalığı eşitlik bozma yöntemi kullanılacaktır. Eşitlik bozulamaması durumunda tie-break seti oynanacaktır. Tie-break seti tur sayısında final puanı hesaplamasına dahil edilmeyecektir
5.Oyun Kuralları:
a.Türk Mangalası:
Oyuna beyaz taraf oyuncu başlar ve oynamak istediği herhangi bir kuyusundaki tüm taşları eline alır. Taşları, aldığı kuyusundan başlayarak saat yönünün tersi istikametinde düzenli olarak atlamadan her kuyuya bir taş gelecek şekilde dağıtmaya başlar.
6. Kuyusundan sonra hazinesine sıra geldiğinde hazinesine de bir adet taş bırakarak rakibinin 1. Kuyusundan itibaren taşları bitene kadar dağıtmaya devam eder.
Rakibin 6. Kuyusundan sonraki hazinesine taş bırakılmaz.
Kuyuda sadece 1 taş kaldıysa o taşı alıp bir sonraki kuyuya koyabilir.
Oyun sırası gelen oyuncunun dağıttığı son taşı kendi hazinesine gelirse oyun hakkına tekrar sahip olur.
Oyun sırası gelen oyuncu taşları dağıtmaya başladığında, dağıttığı son taşı rakibin kuyusundaki taş sayısını çift yaparsa o kuyudaki tüm taşları alır ve oyun sırası ise rakibe geçer.
Oyun sırası gelen oyuncu taşları dağıtmaya başladığında dağıttığı son taşı kendi tarafında bulunan boş bir kuyuya denk gelirse, oyuncu kendi boş kuyusuna denk gelen taş ile birlikte o boş kuyunun karşında bulunan rakibin kuyusundaki taşları da alır. Oyun sırası rakibe geçer.
Oyunda, taraflardan birinin taşlarının bitmesi durumunda taşı biten taraf karşı tarafın kuyularında bulunan tüm taşlara sahip olur. Burada önemli olan taşların kimin hamlesi ile bittiği değil kimin taşının bittiğidir.
Bir taraf 25 taşa ulaştığında oyuna devam edilmez.
Notasyon tutmak zorunludur.
b.Bestemşe:
Beyaz Oyuncu oyuna başlamak istediği kuyudaki tüm taşları alır ve taşları aldığı kuyudan itibaren saat yönünün tersine doğru her kuyuya bir taş gelecek şekilde dağıtmaya başlar. Kendi kuyuları bitince rakip kuyulara geçer. Asla kendinin veya rakibin hazinesine taş bırakmaz.
Oyun sırası geldiğinde kuyuda tek taş varsa o taş alınıp yan kuyuya konabilir.
Oyuncu son taşı ile rakibinin herhangi bir kuyusundaki taş sayısını çift yaparsa, o kuyudaki tüm taşları alarak hazinesine koyar. Oyunda tek taş alabileceğimiz kural budur. Bu kural haricinde hiçbir şekilde taş alınamaz. 25'ten daha fazla taşa sahip olan oyuncu oyunu kazanır.
Oyunculardan birinin taşı biterse, rakip oyuncu tarafından kontrol hamlesi yapılır. Yani taşları bitmeyen oyuncu bir hamle yapar. Bu hamle sonucunda rakibin kuyularına taş geçirirse oyun devam eder. Bununla birlikte hamlede rakip kuyularına taş geçirme zorunluluğu yoktur. Oyun sonucunda bir oyuncunun taşlarının bitmesi durumunda rakip oyuncu kendi önünde olan taşları alır ve hazinesine koyar.
c.Dokuz Kumalak:
Beyaz oyuncu oyuna istediği kuyusundan başlar. Kuyudaki tüm taşları eline alır. Taşları aldığı kuyusundan başlayarak saat yönünün tersi istikametinde düzenli olarak atlamadan her kuyuya bir taş gelecek şekilde dağıtmaya başlar. Dokuz kumalakta taş dağıtan oyuncu hiçbir suretle ne kendi hazinesine ne de rakibin hazinesine taş bırakmaz.
Herhangi bir kuyuda tek taş kalırsa mangaladaki gibi diğer kuyuya taşınır.
Dokuz Kumalakta dağıttığımız taşların sonuncusu konulduğu rakibin kuyusundaki taşları çift yaparsa o kuyudaki tüm taşları alıp hazinesine koyar.
Oyun sırası gelen oyuncu taşları dağıtmaya başladığında dağıttığı son taşı rakibin kuyusuna denk gelerek bu kuyudaki taş sayısını 3 yaparsa bu kuyuya "OTAĞ" kurabilir. Tuzduk kurulan kuyuya bırakılan tüm taşlar tuzluğun sahibinin hazinesine bırakılmış olur.
Otağ kurmak için uyulması gereken bazı özel kurallar vardır: Rakibin tuzduk kurduğu kuyu numarası ile aynı numaralı kuyuya ve 9 numaralı kuyuya otağ kurulamaz. Her iki tarafında dokuz numaralı kuyusuna otağ kurulamaz.
Oyunculardan birinin taşı biterse, rakip oyuncu tarafından kontrol hamlesi yapılır. Yani taşları bitmeyen oyuncu bir hamle yapar.
Bu hamle sonucunda rakibin kuyularına taş geçirirse oyun devam eder. Bununla birlikte hamlede rakip kuyularına taş geçirmek zorunluluğu yoktur.
Oyun sonucunda bir oyuncunun taşları bitmesi durumunda rakip oyuncu kendi önünde olan taşları alır ve hazinesine koyar.
81 taştan bir fazla taş alan taraf oyunu kazandığı için bir taraf 82 taşa ulaştığında oyuna devam edilmez.
ç.Othello (Reversi):
Başlangıçta toplam 64 tane taş vardır. Bu taşların bir yüzü siyah bir yüzü ise beyazdır.
Oyun alanında başlangıçta ikişer tane siyah ve beyaz taş oyun tablasına yerleştirilir durumdadır.
Oyuna ilk önce siyah taşa sahip olan oyuncu başlar.
Yapılan her hamlede rakibin taşlarını kendi taşlarının arasına (yatay, düşey ya da çapraz olabilir) alması gerekir. Arada kalan taşları kendi rengine çevirir.
Her oyuncu her hamlesinde en az 1 tane rakibinin taşını kendi taşları arasına alması gerekir. Eğer böyle bir imkân yoksa oyuncu pas der ve sıra rakibine geçer. Oynanabilecek sadece bir hamle bile varsa (bu hamle kötü bile olsa) oynanması gerekir.
Taşlar bittiğinde oyun tablasında en çok taşı olan oyuncu oyunu kazanır.
6.Özel Konular:
Şartname turnuva alanına asılacaktır. Turnuva programını ve tur sayılarını değiştirmeye başhakem yetkilidir. Herhangi bir değişiklik olması durumunda başhakem tarafından turnuva alanında duyuru yapılacaktır. Turnuva başlangıç sıralamaları oyuncuların soyadlarına göre alfabetik sıralama sistemi kullanılacaktır. Başhakemin aksi kararı olmadığı müddetçe, turnuvadan çıkarılan oyuncular ile son turda hükmen kaybeden oyuncular hiçbir ödül alamazlar. Oyuncu dokunduğu kuyuda hamle yapmak zorundadır. Hamle sırası kendisinde olan oyuncu rakibine önceden söylemek şartıyla kuyusunda veya rakip kuyuda bulunan taşları sayabilir. Fakat sayma işlemini yapmak için taşları eline alamaz ancak kalem ucu ile taşlara dokunarak sayabilir. Taş dağıtımı tek el ile yapılır. Üç (3) kez kural dışı hareket eden oyuncu o tur için yenik sayılır. Oyunu kaybeder, rakibi kazanır. Oyun sırasında, bir oyuncunun oyun sahasında cep telefonu, elektronik haberleşme aracı herhangi bir cihaz bulundurması yasaktır. Tüm cep telefonları ve benzer elektronik aletlerin tümüyle kapalı olduğu sürece oyuncunun çantasında bulundurmasına hakem izin verebilir. Oyuncuların telefonu / elektronik haberleşme aracını içine koydukları çanta oyun süresince görünür bir yerde olacaktır. Oyuncu bir nedenle yarışma salonu dışına çıkarsa, Hakem oyuncunun telefonu ile birlikte dışarıya çıkmasına izin vermeyecektir. Bu türden bir cihazı oyun sahasında üzerinde bulundurduğu belirgin/aşikâr ise söz konusu oyuncu oyunu kaybedecektir. Rakibi kazanacaktır. Turnuvaya katılan oyuncuların, turnuva alanında kendilerine gösterilen alanların dışına çıkmamaları, alandaki görevlilerinin uyarı ve kurallarına uymaları gerekmektedir. Kazanan oyuncu 1, kaybeden oyuncu 0 puan alır. Beraberlik durumunda her iki oyuncuya ½ puan verilir. Puanları eşit olan oyuncular averaj puanlarına göre sıralanır. Şartnamede bulunmayan konularda başhakem kararı nihai karardır.
7.İtiraz:
İtirazlar, itirazın konusu olan maç turunun bitiminden itibaren 5 dakika içerisinde Başhakeme yazılı veya sözlü olarak yapılır.
8.Turnuva Programı :
9:00-90:30 Teknik Toplantı
9:30-10:00 Kayıt Kontrol
10:10-10:20 Saygı Duruşu ve İstiklal Marşı
10:20-10:40 Açılış Konuşması
10:40-15:40 Turnuva (5 Tur)
16:00 Madalya Töreni
Yayın Tarihi: 10.06.2024